Policz od 5 do 1, a potem DZIAŁAJ!

Policz od 5 do 1, a potem DZIAŁAJ!

Często mówi się, że „chcieć to móc”. Ale czy na pewno?

Najczęściej udaje się w sytuacji, gdy „chcemy” a nie, gdy „musimy” coś zrobić. Mamy wtedy do czynienia z motywacją wewnętrzną, która mobilizuje nas do podjęcia aktywności intencjonalnie. Kiedy jesteśmy do czegoś przymuszani z zewnątrz, nasza motywacja nie wypływa z nas samych i nie stanowi realnego bodźca do działania.

Skoro to takie proste, dlaczego nawet, kiedy mamy motywację wewnętrzną nie potrafimy zadziałać w jakimś obszarze? Może to dotyczyć trzymania się diety, pójścia na siłownię, wcześniejszego wstawania, zmiany pracy, czy zapisania się na kurs. Wszystkiemu winne jest analizowanie i rozważanie, czy dane działanie ma sens i czy się powiedzie, czy damy radę. Wahanie uruchamia zwątpienie i powstrzymuje przed działaniem. To z kolei odciąga od realizacji zamierzenia i budzi lęk przed podjęciem aktywności.

Z pomocą przychodzi Mel Robbins. W takich przypadkach proponuje zastosowanie reguły 5 sekund. Polega ona na liczeniu od 5 do 1 i rozpoczęciu działania. Liczenie wstecz powoduje, że przestajemy myśleć w utarty sposób i przejmujemy kontrolę nad swoim zachowaniem. Po prostu zaczynamy działać, nie analizujemy czy coś się uda, czy wystarczy nam motywacji, czy coś ma sens. Liczymy i od razu działamy, co powoduje, że to My, a nie nasze wymówki przejmują kontrolę nad zachowaniem.

Policz 5-4-3-2-1 i zacznij działać od razu w obszarze, w którym od dawna planowałeś zmianę. Powodzenia:)