W czym tkwi sekret efektywności?

W czym tkwi sekret efektywności?

FOTO

Każdy z nas chciałby być efektywny w pracy, w domu, w prowadzeniu biznesu. Ale co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

Efektywność to przede wszystkim takie osiąganie założonych celów, aby nie poświęcać na to całych sił i nie zużyć wszystkich dostępnych środków (Charles Duhigg). Poziom naszej efektywności zależy od poziomu automotywacji do wykonania danego zadania i od poczucia własnej skuteczności. Jeśli jesteśmy zmotywowani i przekonani o swojej skuteczności w tym, czego się podejmujemy, będziemy także bardziej efektywni.

Zarówno automotywację, jak i poczucie własnej skuteczności jesteśmy w stanie wzmacniać za pomocą przekonania o wpływie na własne życie i decydowanie
o sobie. Aby wzmocnić własną efektywność w realizacji celu głównego, warto podzielić go na mniejsze cele i stworzyć plan działania. Gdy będziemy je kolejno realizować, nasza efektywność znacznie wzrośnie. Warto także trzymać się harmonogramu, aby skupić się na realizacji działań priorytetowych, a tym mało istotnym poświęcić jak najmniej uwagi.

Kolejną rzeczą mającą wpływ na efektywność jest przekonanie o osobistym wpływie na to, czego się podejmujemy. Im silniejsze przekonanie, tym większe poczucie niezależności i kontroli wewnętrznej.

Z kolei silne poczucie kontroli wewnętrznej może umocnić naszą wiarę w to, że to my a nie czynniki zewnętrzne odpowiadamy za realizację naszych sukcesów
i porażek. A wtedy tylko od naszej efektywności zależeć będzie nasz sukces i realizacja obranych celów.